Brokkoli
(Brassica oleracea)

 

Az egyik legegészségesebb zöldség a brokkoli,
amely a rákbetegség megelőzését is szolgálja.

 

Ez a zöldség „új jövevénynek” számít konyhánkban, ennek ellenére egyre szélesebb körben kedvelt, fogyasztott és termelt zöldség hazánkban, mivel könnyen elkészíthető és nagyon egészséges.  A karfiolhoz hasonlóan egy virágkezdemény, a fejes káposzta egyik változata. Meleg és napfényigényes növény, amely valószínűleg Ciprus szigetéről származik.

A zöld színű brokkoli szervezetünknek fontos karotinokat szállít, amelyből az A- vitamin keletkezik a testben, ami az emberi nyálkahártya legjobb barátja. Ez a vitamin semlegesíti a szervezetben lévő szabad gyököket, amelyek a nyálkahártyát károsítják, és számos más betegség kialakulásában szerepet játszanak, így a rák kialakulásában is. A nyálkahártyák érzékeny sejtjeiben az úgynevezett epithelsejtekben zajlik az immunvédekezés legfőképpen a baktériumok és vírusok által okozott fertőzések ellen, de működésükhöz maguk is segítségre szorulnak. A brokkoli számos vitamint tartalmaz úgy, mint béta-karotint (pro-A), B9- vitamint, azaz folsavat, C-vitamint, B1-, B2- és B3-vitamint, valamint kalciumot és vasat.

A brokkoli rendszeres fogyasztása számos kedvező gyógyhatással van a szervezetre, véd az infekciótól, azaz a fertőzésektől, jótékonyan hat az emésztésre és a székrekedésre, fokozza a szénhidrát- és fehérje-anyagcserét, erősíti az izmok működését, mozgósítja az immunrendszert, segít nyugtalan ingerlékeny állapotban és az alvászavaroknál, ugyanis a brokkoli a legjobb stesszellenes zöldség, erősíti a szívet és a vérkeringést, vérképző, ellátja oxigénnel a sejteket, segít megelőzni a bélbetegségeket és enyhíti a menstruációs fájdalmakat.

 

Kapcsolódó receptek: